1 "The White light transmission
hologram ... emphasizes the characteristic transparency of the
hologram as well as the intangible quality of the image. This
technique also results in pure, luminous colours, like those
of a rainbow. Beyond the unique holographic third dimension,
there is a special estetic of light, space and time. The alternately
appearing and dissapearing image, the changing colours, the complex
optical memory of the holographic emulsion all lead the spectator
to create, both mentally and physically, a new perspective, one
drawn from a spatio-temporal interaction between the eye, the
body and the work. There results an interesting intermining of
real and recorded time. This unique quality places holography
outside the realm of photography, painting, sculpture and cinema.
And yet it somehow intersects these forms. It may be that holography
exists in some transparent state, in a unique visual space beyond
disciplinary boundaries." (Boissonnet,
1992a, ohne Seitenangabe)
2 Vgl. Erwin Panofsky: Die Perspektive
als "symbolische Form". (Panofsky,
1964)
3 Bei Shadowgrammen wird zwischen den
Objektstrahl und das Objekt ein Diffusor gestellt. Dieses Verfahren
wurde eigentlich entwickelt, um transparente Objekt holographieren
zu können, die wenig Licht reflektieren.
4 Pulslaser senden sehr kurze und starke
Lichtblitze aus, die holographische Momentaufnahmen ermöglichen,
so daß auch die Holographie von beweglichen Dingen möglich
wird.